lördag 19 april 2008

Varför åka 20 mil ?

Ibland behöver man inte inte resa långt 
för att få en fin fiskeupplevelse. Visst är 
laxen i Vänern något speciellt, likaså den
härligt stridbara Gaulalaxen. Men det är inte
helt fel att kunna dra riktigt fina öringar i sjön
som ligger 400 meter ifrån huset där jag bor.
 
Jag var riktigt sugen på att ta en sväng på
Väsman på lördagsmorgonen. Försov mig
och sambon, Linda, skulle ha bilen frampå
förmiddagen så det blev inget av med trolling
fisket. Gick väl som en osalig ande
för efter frukosten sa Linda att - Ta spöt och
åk och kasta lite från land istället i "hemma-
sjön", men kom hem om en timme.
 
Kastade snabbt in spö och draglådan i bilen
och åkte c.a 2 km till en udde med en fin djupkant.
Hade inga större förhoppningar, men det var skönt att
få "blöta några krokar". Efter idogt kastande så
ringde mobilen och jag slutade veva och fipplade
för att få fram mobilen. PANG ! ett rejält hugg!
 
Gädda tänkte jag, men vafasiken, den rusar ju
som en tok. När jag såg fisken i ytan i ett luft-
språng fattade jag att det var en riktigt fin öring.
Fighten blev ganska kort och efter lite tuff
drillning förbi vassa stenar kunde jag lyfta
öringen i stjärtspolen. Häftigt!!!  3 kilo trodde jag,
men vågen visade sedan på 3850 gr.
 
Kände inget mera på Tobyn men det blev nog inte
mer än 7-8 kast innan det var dags att åka tillbaka
hem med bilen. Öringen smakade bra också, kan
tilläggas.....
--
/Mattias